گیاه خارمریم با نام خار شیری یا خار اسکاتلندی نیز شناخته شده است. هنگامی که برگهای این گیاه را می کوبند مایع شیری رنگی از آن بدست می آید.

به گزارش بهداشت نیوز ، گیاه خارمریم با نام خار شیری یا خار اسکاتلندی نیز شناخته شده است. هنگامی که برگهای این گیاه را می کوبند مایع شیری رنگی از آن بدست می آید. شاید به همین دلیل است که به این گیاه خار شیری نیز می گویند. این گیاه در همه جای دنیا یافت می شود ولی بیشتر بومی مناطقی نظیر جنوب اروپا، شمال آفریقا و شمال و جنوب آمریکا است.
گلهای گیاه خار مریم بین 4 تا 12 سانتی متر ارتفاع دارند و رنگ آن بنفش رنگ است. از همه قسمتهای این گیاه می توان استفاده کرد. دانه های این گیاه مهمترین قسمت آن است که حاوی سیل مارین است، ترکیبی که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. برگهای این گیاه را می توان دم کرد و به شکل چای مصرف کرد، در حال حاضر مکمل های آن نیز در بازار موجود است.
تاریخچه گیاه خار مریم
گیاه خارمریم تاریخچه طولانی دارد. بیش از 2000 سال است که بشر از این گیاه استفاده می کند. در یونان باستان از این گیاه برای درمان گزش مار استفاده می کردند. در قرون وسطی از این گیاه برای درمان بیماری های کبد استفاده می کردند. در قرن 16 اروپایی ها از این گیاه برای درمان مشکلات روحی و روانی استفاده می کردند. در قرن 17 گیاه شناسان کشف کردند که این گیاه می تواند در درمان بیماری یرقان موثر باشد.
فواید گیاه خارمریم

1- گیاه خار مریم برای درمان جوش صورت
افراد بسیاری از ابتلا به جوش صورت رنج می برند و برای درمان آن از راهکارهای بسیاری استفاده می کنند. یکی از موثرترین گیاهان برای درمان آکنه یا همان جوش صورت گیاه خارمریم است. این گیاه باعث ترشح صفرا شده و تولید هورمون تستوسترون که عاملی برای آکنه به حساب می آید را مهار کرده و نقش موثری در درمان آکنه دارد. علاوه بر این سیلی مارین موجود در دانه های این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است که با رادیکالهای آزاد مبارزه می کند و نقش مهمی در درمان آکنه و شادابی پوست دارد.
البته ممکن است پوست برخی از افراد به این گیاه حساسیت نشان دهد و استفاده از این گیاه برای درمان جوش های صورت آنها مناسب نباشد.
2- گیاه خار مریم برای پیشگیری و درمان سرطان
روز به روز به شمار افرادی که از سرطان رنج می برند اضافه می شود. گیاه خار مریم به تسکین عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی کمک می نماید و همچنین این گیاه مانع از آسیب کبد در افرادی که تحت شیمی درمانی هستند، می شود. استفاده موضعی از این گیاه می تواند در پیشگیری از سرطان پوست موثر باشد. تحقیقات نشان داده است این گیاه رشد سولهای سرطانی را مهار می کند.
3- گیاه خار مریم برای درمان بیماری های کبدی
امروزه بیماری های کبدی افراد زیادی را درگیر کرده است. بیماری هایی نظیر هپاتیت، مصرف الکل و مصرف برخی از داروها باعث آسیب کبد شده. در کنار رژیم غذایی سالم، ورزش مناسب، کنار گذاشتن مصرف الکل استفاده از این گیاه در ترمیم سلولهای کبدی نقش موثری دارد و از این گیاه برای درمان طبیعی بیماری هایی نظیر سیروز کبدی، التهاب کبد، هپاتیت و کبد چرب استفاده می کنند. با قطعیت می توان گفت که اثرات آنتی اکسیدانی این گیاه چندین برابر از ویتامین E بیشتر است. بنابراین این گیاه باعث مهار رادیکالهای آزاد شده و عملکرد کبد را در بیماران مبتلا به سیروز کبدی تا حدودی افزایش می دهد.
4- گیاه خار مریم و درمان بیماری دیابت نوع 2
تحقیقات نشان داده است که استفاده از گیاه خار مریم باعث کاهش قند خون و کاهش کلسترول خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود. همچنین این گیاه باعث بهبود مقاومت سلولها نسبت به هورمون انسولین می شود. البته بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک مشورت نمایید زیرا ممکن است با دارو های کاهنده قند خونتان تداخل ایجاد کند.
5- گیاه خار مریم و بیماری های قلبی و عروقی
گیاه خارمریم باعث کاهش کلسترول بد یا LDL خون می شود و به این ترتیب ریسک بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد البته برای اثبات اثرات پیشگیری کننده این گیاه در برابر بیماری های قلبی و عروقی تحقیقات بیشتری نیاز است.
6- گیاه خار مریم و تسکین علائم یائسگی
گیاه خارمریم باعث کاهش و تسکین علائم دوران یائسگی می شود.
7- گیاه خار مریم و پیشگیری از آلزایمر
گیاه خارمریم باعث پیشگیری از بروز بیماری آلزایمر می شود.
مقدار دور مصرفی گیاه خارمریم
مصرف 280-450 میلی گرم در روز از این محصول برای 41 ماه در بزرگسالان بلامانع است ولی هنوز مطالعه ای که نشان دهد مصرف دوز های بالاتر از این گیاه بی خطر است، صورت نگرفته است.
عوارض جانبی گیاه خار مریم
در میان گیاهان گیاه خارمریم جز گیاهانی است که عوارض جانبی کمی دارد. گیاه خار مریم جز گیاهان خانواده راگوید طبقه بندی می شود، امکان وجود حساسیت و آلرژی به آن وجود دارد. سایر عوارض جانبی این گیاه عبارتند از سردرد، دل درد، نفخ، اسهال و افت قند خون است.
تداخلات دارویی گیاه خارمریم
گیاه خارمریم ممکن است با داروهای ضد بارداری تداخل ایجاد کند و اثر آنها را کاهش دهد، بهتر است زنانی که از این داروها استفاده می کنند قبل از مصرف این گیاه با پزشک مشورت نمایند.
موارد احتیاط
یکی از اثرات این گیاه در بدن ما افزایش سطح هورمون استروژن است. یعنی به نوعی ترکیبات فعال موجود در این گیاه در بدن ما عملکرد فیزیولوژیکی استروژن را تقلید می کنند. به همین دلیل بهتر است این گیاه در بیماران مبتلا به سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، آندومتریوز مصرف نشود.
منبع: آوای سلامتی